Vedtægter

VEDTÆGTER FOR LEKTOR- OG PROFESSORFORENINGEN VED DET SUNDHEDSVIDENSKABELIGE FAKULTET, KØBENHAVNS UNIVERSITET [APPA]

Download English version

§1 Foreningens formål og forankring

Stk. 1. Formålet med foreningen er at være talerør for lektorer og professorer ved det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet (SUND), med hensyn til akademiske og ansættelsesmæssige interesser.

Stk. 2. Sammenslutningen har til huse i Faculty Club på Panum Instituttet.

§2 Medlemskab, optagelse og udmelding

Stk. 1. Ret til medlemskab af foreningen har enhver, der har sin hovedansættelse eller har en 50/50% delestilling som VIP i en lektor eller professor stilling på SUND. Emeritus-lektorer og emeritus-professorer med kontrakt med SUND kan optages som passive medlemmer.

Stk. 2. Optagelse sker ved henvendelse til bestyrelsen. Udmeldelse kan ske med 3 måneders varsel til et kalenderårs udgang ved skriftlig henvendelse til bestyrelsen.

§3 Foreningens bestyrelse, suppleanter og revisor

Stk.1. Foreningens bestyrelse består af 7 medlemmer, herunder 1 formand, 1 næstformand, 1 sekretær, og 1 kasserer (såfremt generalforsamlingen vedtager kontingent). Desuden vælges mindst 2 suppleanter til bestyrelsen. Hvis der faslægges kontingent vælges desuden 1 revisor og 1 revisorsuppleant.

Stk. 2. Bestyrelsen fastlægger selv sin forretningsorden. Bestyrelsen kan nedsætte arbejdende underudvalg. Der føres protokol over bestyrelsens forhandlinger.

Stk. 3. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når formanden og 3 medlemmer er til stede.

Stk. 4. Beslutninger træffes af de mødende bestyrelsesmedlemmer ved simpelt flertal. Står stemmerne lige, gør formandens stemme udslaget.

§4. Opstilling af kandidater, stemmeret, valgbarhed samt valg- og afstemningsregler

Stk. 1. Bestyrelsen sikrer, at der opstilles et antal kandidater svarende til minimum antallet af vakante pladser.

Stk. 2. Valg af bestyrelse, bestyrelsessuppleanter, formand og revisorer sker som enkeltmands-valg. Hver stemmeberettiget har én og kun én stemme til valg af bestyrelseskandidat, én og kun én stemme til valg af formand og én og kun én stemme til valg af revisorer. Formanden vælges ud af de kandidater der opnår valg til bestyrelsen. Når formanden er valgt konstituerer bestyrelsen sig selv.

Stk. 3. Stemmeberettigede og valgbare er alle foreningens medlemmer, der senest 3 uger før generalforsamlingen er registreret som ordinære medlemmer af foreningen.

Stk. 4. Valgene ledes af dirigenten og mindst 2 valgmedhjælpere udpeget af dirigenten. Valgene foretages skriftligt, hvis der findes flere kandidater, end der skal vælges. Stemmeafgivning ved fuldmagt kan ikke finde sted. Ved stemmelighed foretages omvalg mellem de kandidater, der har opnået lige mange stemmer.

Stk. 5. Formand, revisorer og bestyrelse vælges for 3 år ad gangen. Genvalg kan finde sted. Ved første bestyrelsesvalg vælges dog 2 medlemmer for 3 år, 2 medlemmer for 2 år og 2 medlemmer for 1 år.

§5 Generalforsamling

Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Generalforsamlingen afholdes hvert år i første kvartal og indkaldes skriftligt med 1 måneds varsel samtidig med dagsordenens bekendtgørelse.

Stk. 2. Generalforsamlingen fastsætter kontingentets størrelse, som kan være 0 Kr. Regnskabsåret følger kalenderåret.

Stk. 3. Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:

1) Valg af dirigent

2) Formandens beretning

3) Aflæggelse af revideret regnskab

4) Fastsættelse af kontingent

5) Eventuelle forslag fra bestyrelse og medlemmer

6) Valg til bestyrelsen

7) Valg af revisor og en revisorsuppleant

8) Eventuelt

Stk. 4. Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal indgives skriftligt til bestyrelsen ledsaget af en kort motivering senest 2 uger før generalforsamlingen. Forslagene skal af bestyrelsen udsendes til medlemmerne senest 1 uge før generalforsamlingen.

Stk. 5. Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes når bestyrelsen finder anledning dertil, når det til behandling af et angivet emne begæres af mindst 1/5 af medlemmerne, eller når en tidligere generalforsamling har besluttet det. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes indenfor 6 uger og med mindst 2 ugers varsel efter begæringens fremsættelse.

Stk. 6. Alle afgørelser, bortset fra de i § 6 nævnte, træffes ved simpel stemmeflerhed blandt de fremmødte. Såfremt dirigenten eller et af de fremmødte medlemmer ønsker det, skal afstemningen være skriftlig.

Stk. 7. Generalforsamlingen vælger selv sin dirigent.

Stk. 8. Der udarbejdes referat af generalforsamlingen. Referat underskrives af dirigenten og formanden og udsendes til medlemmerne snarest muligt efter generalforsamlingen.

§6 Vedtægtsændring og opløsning

Stk. 1. Til beslutninger om ændring i denne vedtægt, eller opløsning af foreningen, kræves at mindst 2/3 af samtlige medlemmer er repræsenteret på generalforsamlingen, og at mindst 2/3 af de repræsenterede stemmeberettigede medlemmer stemmer herfor. Dersom mindst 2/3 af de repræsenterede medlemmer stemmer for forslaget, men er færre end 2/3 af samtlige medlemmer repræsenteret, kan der med mindst 6 ugers og højst 8 ugers varsel indkaldes til en ny generalforsamling. På denne generalforsamling kan forslaget – uanset antallet af repræsenterede – vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer.

Stk. 2. I tilfælde af foreningens opløsning skal det ved den ekstraordinære generalforsamling besluttes hvorledes en eventuel ikke-disponeret kassebeholdning skal anvendes.

København, 15. december 2017